Niniejsza książka koncentruje się nie tylko na problemach snu u dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi. Około połowa z 28 rozdziałów zajmuje się takimi problemami, jak autyzm, zaburzenia lękowe i zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD); pozostałe rozdziały dostarczają wielu informacji na takie tematy, jak normalny rozwój snu, bezsenność u dzieci oraz wpływ rodziny, społeczeństwa i szkoły na problemy ze snem i spaniem u dzieci i młodzieży. Autorzy pierwszych dziewięciu rozdziałów w książce oceniają znaczenie snu dla rozwoju i funkcjonowania niemowląt, dzieci i nastolatków. W rozdziale pierwszym Dean Beebe przedstawia model zrozumienia współzależności snu, zachowania, rodziny oraz środowiska fizycznego i społecznego. Przegląd normalnego snu i rozwoju u niemowląt i małych dzieci jest podstawą do zrozumienia trudności w doprowadzeniu dziecka do snu i nawracającego nocnego przebudzenia. Każde dziecko rośnie, rozwija się i śpi w wyjątkowym otoczeniu; rozdziały dotyczące międzykulturowych porównań praktyk snu i znaczenia funkcjonowania rodziny pomogą czytelnikom zrozumieć zmiany normalnego snu i zapewnić potencjalne punkty interwencji w przypadku zaburzeń snu.
W swoim fascynującym rozdziale poświęconym czasom rozpoczęcia nauki w szkole oraz zachowaniom i zachowaniom nastolatków, Edward O Malley i Mary O Malley przedstawiają ważne informacje na temat zmian w rytmie okołodobowym wraz z rozwojem, historyczną informację o postępujących wcześniej czasach rozpoczęcia w szkołach średnich oraz dane, które wykazują korzyści z opóźnionych godzin rozpoczęcia nauki w szkole. Najwyraźniej specjaliści ds. Snu powinni porozmawiać z administratorami szkół i radami szkolnymi na temat tych problemów. Praktyczne porady dotyczące oceny problemów ze snem w warunkach klinicznych i szkolnych podano w dwóch rozdziałach. Przydatne techniki obejmują badania ankietowe, skrócone lub badania przesiewowe, takie jak nocna oksymetria, polisomnografia laboratoryjna i szczegółowy wielokanałowy zapis nocny.
Bezsenność występuje niezwykle często u dzieci i młodzieży, a szczególnie u osób z zaburzeniami psychicznymi lub niektórymi rodzajami współistniejących chorób. Szacowana częstość występowania bezsenności u dzieci i młodzieży wynosi 20 do 30%. W swoim przemyślanym rozdziale Judith Owens recenzuje farmakologiczne metody leczenia bezsenności u dzieci, przedstawia wytyczne dotyczące rozpoczynania leczenia oraz omawia zalety i wady konkretnych środków farmakologicznych. Interwencje niefarmakologiczne są prawie zawsze lekiem pierwszego rzutu w zaburzeniach snu u dzieci, a te podejścia omówiono w następnym rozdziale. Kolejny przydatny rozdział omawia zastosowanie melatoniny u dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami neurorozwojowymi.
Istnieją rozdziały dotyczące narkolepsji, zespołu niespokojnych nóg i okresowego zaburzenia ruchomości kończyn, autyzmu, depresji, lęku i nadużywania substancji. W rozdziale 12 Suresh Kotagal recenzuje patogenezę, diagnozę i leczenie narkolepsji i zwraca uwagę, że objawy mogą często ujawniać się w wieku młodzieńczym, a ostateczna diagnoza jest opóźniona o 5 do 10 lat. Częstość występowania ADHD u dzieci w wieku szkolnym szacuje się na 8 do 10%; 25 do 50% dzieci z ADHD ma zaburzenia snu, a współistniejące choroby psychiczne są powszechne wśród tych dzieci Co więcej, ADHD jest często leczone lekami psychotropowymi, które mogą wpływać na sen. W swoim rozdziale Samuele Cortese i Michel Lecendreux badają te złożone interakcje i wydają zalecenia dotyczące modyfikacji leczenia. Redaktor książki, Anna Ivanenko, omawia zaburzenia snu i nastroju w rozdziale 20. Problemy ze snem są częste u dzieci i nastolatków z poważną depresją, zaburzeniem dwubiegunowym i sezonowym zaburzeniem afektywnym, a Ivanenko krytycznie rzuca okiem na literaturę dotyczącą tych problemów, podsumowuje dostępnych danych i wskazuje na niedostatek dobrze zaprojektowanych badań dotyczących opcji leczenia.
Ta książka zasługuje na miejsce na półce specjalistów od snu pediatrycznego, psychiatrów dziecięcych i psychologów oraz specjalistów medycyny rozwojowej. Będzie również przydatny jako punkt odniesienia dla pediatrów i innych specjalistów ds. Zdrowia dzieci, którzy często są pytani o problemy ze snem u niemowląt, dzieci i młodzieży.
Robert T. Brouillette, MD
Centrum Zdrowia Uniwersytetu McGill, Montreal, QC H4X 1X9, Kanada
Robert. mcgill.ca
[więcej w: dyżury aptek grodzisk wlkp, olifka, lekoklar ]
Comments are closed.
Powiązane tematy z artykułem: dyżury aptek grodzisk wlkp lekoklar olifka
[..] Cytowany fragment: krzesło do masażu[…]
Witam. Niedoczynność mam od urodzenia
Article marked with the noticed of: schodołaz gąsnicowy[…]
Włókniaki można potraktować Brodacidem
[..] Odniesienie w tekscie do Żywienie w chorobie Hashimoto[…]
Zawsze w takich artykułach dot. raka lekarze obwiniają pacjentów